W dzisiejszych czasach problem marnowania żywności jest bardzo powszechny. Z danych zebranych przez Banki Żywności w ramach Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności (PROM) wynika, że w samej Polsce rocznie marnujemy 4,8 mln ton jedzenia. Na szczęście istnieje wiele rozwiązań, które pomagają radzić sobie z tą sytuacją. Jedną z nich jest aplikacja Too Good To Go, którą w niniejszym artykule postaram się przybliżyć.
Problem głodu na świecie i marnowania żywności
Na świecie około 800 milionów ludzi cierpi głód. Gdy w biednych krajach afrykańskich brakuje jedzenia, by zaspokoić minimum zapotrzebowania kalorycznego, w rozwiniętych krajach europejskich wyrzuca się na potęgę ogromne ilości pożywienia. Sytuacja ta z roku na rok się pogarsza – głodnych przybywa, tak jak ton wyrzucanego przez nas codziennie jedzenia. Problem ten, wbrew pozorom, nie jest jednowymiarowy. Wraz z wyrzucaną żywnością ponosimy nie tylko koszty finansowe (przecież za wszystko trzeba było wcześniej zapłacić), ale także odciskamy coraz większe piętno na naszej planecie, poprzez znaczny ślad węglowy, który powstaje w procesie tworzenia marnowanych przez nas produktów. Z pomocą przychodzą jednak założyciele Too Good To Go, którzy od 2015 roku walczą z marnowaniem żywności na świecie.
Czym jest Too Good To Go?
Jest to duńska firma, która stworzyła aplikację do ratowania żywności przed zmarnowaniem. Aplikacja łączy sklepy i restauracje, posiadające niesprzedane nadwyżki swoich produktów, z klientami, którzy chcieliby je kupić. Takie produkty, zapakowane w tzw. „paczki niespodzianki”, można wówczas zakupić za 1/3 pierwotnej ceny. W ten sposób lokale, współpracujące z Too Good To Go, zarabiają, klienci wydają mniej pieniędzy a żywność się nie marnuje. Jest to świetna inicjatywa, która jest korzystna dla każdego.
Jak to działa i „z czym to się je”?
Działanie aplikacji jest banalnie proste i opiera się w zasadzie na kilku krokach. Po otwarciu Too Good To Go naszym oczom ukazują się lokale z paczkami żywności do odebrania, które znajdują się najbliżej określonej przez nas lokalizacji. Możemy wybrać interesującą nas ofertę i ją zarezerwować. Następnie trzeba ją opłacić i w przeciągu kilku godzin odebrać. I już. Nic skomplikowanego, prawda? Poniższe zdjęcia przedstawiają cały proces składania zamówienia krok po kroku.
Garść statystyk
W Polsce z aplikacji korzysta już 2,8 mln użytkowników, a liczba aktywnych lokali, które współpracują z jej twórcami wynosi w naszym kraju dokładnie 5052. Od momentu uruchomienia działania aplikacji uratowano już 7 mln paczek z żywnością, a ich liczba stale rośnie. Z pewnością jest to świetna opcja dla osób, które chcą zrobić zakupy przy ograniczonym budżecie, przy okazji dbając o środowisko i ratując jedzenie przed wyrzuceniem.
Do napisania tego artykułu zainspirowała mnie moja dobra koleżanka Ania, za co serdecznie dziękuję.
Fot. nagłówka: Too Good To Go
O autorze
Student Bezpieczeństwa Wewnętrznego na Uniwersytecie Warszawskim. Zainteresowany historią, współczesnymi konfliktami zbrojnymi, wojskowością - w szczególności lotnictwem wojskowym, geopolityką i aspektami wojny psychologicznej. Fan włoskiej Serie A.