Poland 2.0 Summit to coroczne spotkanie łączące świat akademicki z biznesem i sektorem publicznym, a także jedna z najbardziej dynamicznych konferencji dla polskich studentów z całej Europy. Więcej o Poland 2.0 i ich inicjatywie, Poland 2.0 Summit, opowie nam Agnieszka Gryz, Poland 2.0 Project Leader.
(Maksymilian Henzel – M.H.) Poland 2.0 Summit po raz pierwszy zawitał do Warszawy – czym właściwie jest Poland 2.0?
(Agnieszka Gryz – A.G.) Fundacja ewoluowała i rozwinęła się w przeciągu ostatnich 7 lat, kiedy to po raz pierwszy odbył się Poland 2.0 Summit – następnie miał on miejsce przez 5 lat w Londynie i miał formę konferencji. Chcieliśmy urozmaicić konferencję i oprócz Summitu zaczęliśmy nagrywać podcasty, a także tworzyć program Edu 2.0, w ramach którego pomagamy licealistom podjąć decyzję w sprawie studiowania na zagranicznych, europejskich uczelniach. Pomagamy nie tyle w procesie aplikacyjnym, co staramy się informować, jak wygląda życie na tych uczelniach, w różnych miastach i krajach, jakie wiążą się z tym koszty – bardzo proste, ale bardzo potrzebne informacje. Oprócz tego kontynuujemy Poland 2.0 Summit, który jest naszym flagowym wydarzeniem – od niego wszystko się też zaczęło. W tym roku to nasza pierwsza wizyta w Warszawie i po raz pierwszy odbywa się ona w hybrydowej formie, która zresztą sprawdziła się znakomicie.
Fot. Emilia Grzęda/Poland 2.0
(M.H.) Nie jest to pierwsza edycja Poland 2.0 Summit. Wydarzenie odbywa się od 7 lat – jak wyglądały poprzednie edycje i jak od tego pierwszego wydarzenia rozwinęła się konferencja?
(A.G.) Na początku konferencja była oczywiście dużo mniejsza, a od kilku lat jest wspierana przez Boston Consulting Group. Każda kolejna edycja trochę się zmienia. W tym roku jest to jednodniowe wydarzenie, poprzedzone warsztatami organizowanymi przez naszych sponsorów i partnerów. Formuła i tematyka wydarzenia pozostają podobne – zajmujemy się startupami, innowacjami, staramy się promować też młodych ludzi i ich pomysły, dawać im platformę do dzielenia się nimi. W tegorocznej agendzie pojawiło się kilka nowych tematów – kryptowanuty, bankowość centralna, NFTs. Co roku staramy się ulepszyć agendę i zmierzać w kierunku, w którym nie mieliśmy wcześniej okazji pójść.
Fot. Emilia Grzęda/Poland 2.0
(M.H.) Jakie było największe wyzwanie, przed jakim stanęliście, organizując tegoroczną konferencję?
(A.G.) Wydaje mi się, że zarządzanie zespołem, który składa się z prawie 30 osób. Pandemia w zasadzie nie zmieniła sposobu, w jaki funkcjonujemy – zawsze pracowaliśmy zdalnie, bo nasz zespół jest rozrzucony po różnych krajach, w różnych częściach Europy i nie tylko. Pamiętam, kiedy pracowaliśmy w wakacje i ludzie byli rozrzuceni po najróżniejszych strefach czasowych, jeszcze bardziej niż zazwyczaj. W którymś momencie pisałam na naszym komunikatorze i kiedy chciałam wysłać wiadomość, wyświetliło mi się powiadomienie „czy na pewno chcesz wysłać wiadomość do 27 osób, znajdujących się w 7 różnych strefach czasowych?” Więc to skoordynowanie zespołu i zadań bywało wymagające oraz integracja, bo nie byliśmy w stanie spotkać się osobiście przez większość czasu – większość teamu poznałam właśnie podczas wydarzenia.
(M.H.) Dla kogo jest Poland 2.0 Summit? Kim są jego uczestnicy i ilu uczestników bierze udział w konferencji?
(A.G.) Dla wszystkich zainteresowanych innowacjami, startupami i nowymi technologiami. Do tej spory skupialiśmy się głównie na polskich studentach, studiujących w Wielkiej Brytanii, ale od zeszłego roku poszerzamy naszą grupę docelową i wychodzimy do wszystkich polskich studentów – z różnych europejskich krajów, ale też z polskich uczelni. Myślę, że ta wymiana doświadczeń jest bardzo pomocna dla obu stron, możemy się wzajemnie dużo nauczyć.
(M.H.) Jaka jest wasza misja jako Poland 2.0? Co chcecie osiągnąć?
(A.G.) Łączyć innowatorów, bo są to ludzie, którzy będą kreować jutro, którzy będą kreować Polskę 2.0. Chcemy dać im taką platformę wymiany doświadczeń i wymiany pomysłów – chcemy, żeby znaleźli osoby, które pomogą im je zrealizować, które będą podzielały ich pasje. Zdecydowanie łączenie młodych ludzi ze sobą, ale także łączenie młodego pokolenia ze „starymi wyjadaczami”, którzy mają więcej doświadczenia i mogą dostarczyć nam know-how, opowiedzieć jak dane branże zmieniają się na przestrzeni czasu, czego możemy od nich oczekiwać i mogą podzielić się tą mądrością życiową oraz praktyczną – na takiej relacji zdecydowanie zyskują obie strony.
Fot. Poland 2.0
(M.H.) Podczas tegorocznego Poland 2.0 zainaugurowana zostanie kolejna edycja EmpowerPL – na czym polega ten program mentoringowy?
(A.G.) EmpowerPL to program mentoringowy, który został stworzony przez Boston Consulting Group. Ma on na celu łączyć profesjonalistów, prezesów i wysoko postawione osoby z polskiego biznesu z młodymi ludźmi, którzy dzielą podobne zainteresowania. W tym roku w ramach programu została zainaugurowana nowa ścieżka tematyczna „Sustainability”, która też bardzo dobrze wpisuje się w charakter naszej konferencji.
Gazeta Kongresy jest patronem medialnym Poland 2.0 Summit 2021.
Fot. Emilia Grzęda/Poland 2.0
O autorze
Redaktor Naczelny Gazety Kongresy i Prezes Fundacji Media Przyszłości