Ilustracja: Agata Szmytkowska.
Matury oraz wprowadzone niedawno egzaminy ósmoklasisty budziły w tym roku niemałe emocje. Wyjątkowe okoliczności, które towarzyszyły tegorocznym egzaminom, przysporzyły organizatorom, uczniom oraz nauczycielom wielu problemów. Początkowa zmiana terminu, a następnie całkowita reorganizacja przebiegu testu sprzyjały stresowi oraz dekoncentracji. Szkoły musiały spełnić szereg wymogów Głównego Inspektoratu Sanitarnego tak, by zapewnić całkowite bezpieczeństwo wszystkim osobom, które podczas egzaminów przebywały w budynku szkolnym.
Pandemia koronawirusa nie ułatwiła organizacji matur oraz egzaminów ósmoklasisty. Wręcz przeciwnie, każdy dzień egzaminów był się dużym wyzwaniem, głównie dla uczniów, którzy mierzyli się ze stresem. Ostatecznie uczniowie, zgodnie z uwzględnieniem panującego reżimu sanitarnego, przystąpili do matur w dniach od 8 czerwca do 29 czerwca. Egzaminy ósmoklasisty rozpoczęły się zaś 16 czerwca i trwały trzy dni. Jak co roku, nie brakowało kontrowersji wokół egzaminów maturalnych. W dniu egzaminu z języka polskiego pojawiły się informacje, iż mogło dojść do przecieku, a uczniowie przed egzaminem mogli poznać tematy wypracowań. Centralna Komisja Egzaminacyjna wykazała zainteresowanie tymi informacjami i kilka dni później złożyła zawiadomienie na policję. Podstawą do interwencji organów państwowych było podejrzanie wzmożone, odnotowane wczesnym porankiem w dniu egzaminu zainteresowanie tematem elementów fantastycznych w dramacie „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego w Google Trends. Jak się później okazało, wyszukiwana fraza bezpośrednio związana była z tematem, jaki widniał w temacie wypracowania na arkuszu maturalnym. Już ok. godziny 7:00 8 czerwca w Google nad wyraz często wyszukiwany był dokładny temat wypracowania. Internauci w oparciu o Google Trends zauważyli, iż duże zainteresowanie powyższym tematem najsilniej zauważalne było w województwie podlaskim. Uwagę przykuło także intensywniejsze wyszukiwanie frazy „Anna Kamieńska”, której wiersz pojawił się na egzaminie. Kontrowersje wzbudzają także informacje o rzekomym dostępie niewielkiej grupy uczniów do odpowiedzi z zadań zamkniętych, które maturzyści rozwiązywali podczas matury z matematyki. Odpowiedzi miały ukazać się na niedługo przed egzaminem w serwisach społecznościowych Facebook oraz Twitter.
Centralna Komisja Egzaminacyjna przyznaje, iż dostała wiele sygnałów o nieprawidłowościach związanych z przebiegiem egzaminów. Prowadzone przez policję śledztwo ma pomóc wyjaśnić, czy rzeczywiście mogło dojść do wycieków, jaki był ich dokładny przebieg oraz ustalić winnych całej sytuacji.
Szymon Turek
O autorze
Szymon Turek
Student pierwszego roku Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Śląskim. Sympatyk środowisk narodowych, od lat jego zainteresowaniami są polska polityka oraz europejska piłka nożna. Przyszłość wiąże z dziennikarstwem.