Przejdź do treści

Arafatka – historia sławnej chusty

Zbliża się zima, zaczynamy ubierać się coraz cieplej. Zakładamy swetry, kurtki, szaliki, czapki czy rękawiczki. Jednak raczej nie chcemy wyglądać, jakbyśmy się zabunkrowali przed zimnem w stosie ubrań, które na siebie narzuciliśmy. Staramy się wyglądać jednocześnie komfortowo i stylowo. Wielu z nas wybiera w tym wypadku szale. Niektórzy, zamiast szali, decydują się zarzucić na szyję kefiję.

Czym jest kefija? To tradycyjny arabski element ubioru. Najczęściej wykonany jest z wełny, bawełny lub mieszanki tych włókien, przez co dobrze zachowuje ciepło. W Europie już od lat 90. widzimy trend modowy na noszenie tego materiału. Zdecydowanie dominującą odmianą na naszym kontynencie jest „arafatka”, czyli biała kefija z czarnym wzorem.

Skąd wzięła się „arafatka”?

Arafatka jest palestyńskim symbolem narodowym już od niemal stu lat. Palestyńczycy nosili ją podczas Wielkiej Rewolucji Arabskiej, aby zaznaczyć swoje poparcie dla powstania przeciw Brytyjczykom, którzy ówcześnie kontrolowali Palestynę. Polską nazwą na tę odmianę kefii pochodzi od Jasera Arafata. Był on przywódcą Palestyńczyków, który walczył o ich wolność. Jego charakterystyczną cechą było to, że zawsze nosił kefiję na głowie i szyi. Nie dało się go uchwycić bez niej. Otrzymał za swoje starania o pokój na Bliskim Wschodzie Pokojową Nagrodę Nobla w 1994 r.

Drugą postacią, która w ubiegłym wieku wypromowała arafatkę była Lajla Chalid. Zasłynęła z tego, że jako pierwsza kobieta w historii uprowadziła samolot. Miała wtedy 25 lat. Zdjęcie wykonane przez brytyjskiego fotografa Eddiego Adamsa ukazującego Lajlę Chalid w kefii obiegło świat. Dla niektórych Chalid stała się feministycznym symbolem i kobiecą twarzą walki o wolność Palestyny.

Arafatka pojawiła się jako element ubioru w szerszym stopniu w Europie, od Porozumienia z Oslo w 1993. Na mocy tej umowy utworzono w 1994 r. Autonomię Palestyńską. Wielu Europejczyków wówczas zaczęło nosić arafatkę jako znak solidarności z Palestyńczykami. Wraz z kolejnymi eskalacjami konfliktu na linii Palestyna-Izrael popularność arafatki ciągle rosła.  

Pod koniec życia Jasera Arafata, w palestyńskim ruchu niepodległościowym doszło do dużych podziałów i radykalizacji. Dzisiaj kolor kefii oznacza w Palestynie również sympatie polityczne. Klasyczna arafatka jest utożsamiana przede wszystkim z Organizacją Wyzwolenia Palestyny i wchodzącą w jej skład organizacją Al-Fatah. OWP rządzi Palestyną na Zachodnim Brzegu. Strefą Gazy rządzi natomiast radykalniejsza organizacja – Hamas, która przejęła ten teren siłowo w 2007 r. Używa ona przede wszystkim koloru zielonego. Członkowie noszą jednak właściwie wszystkie kolory kefii, łącznie z arafatką czy jordańską kefiją o kolorze czerwonym, utożsamianą również z ruchami socjalistycznymi.

Arafatka to nie tylko modny element ubioru, to coś o wiele więcej. To sposób na okazanie solidarności ze starającymi się o niepodległe państwo Palestyńczykami. Nie wszyscy niestety wiedzą co oznacza materiał, jaki narzucają na swoją szyję ani skąd pochodzi. Prawdziwe arafatki produkowane są na terytorium Palestyny. Niestety, Europę zalewają podróbki, głównie z Chin. Arafatka z Palestyny nie dość, że jest lepszej jakości, to dostarcza trochę grosza potrzebującym tego Palestyńczykom. Dlatego, jeśli chcesz nieźle wyglądać, mieć ciepło w szyję i jednocześnie wspierać Palestynę, to zanim kupisz arafatkę, zobacz, skąd pochodzi!

Fot. nagłówka: Eddie Adams/domena publiczna

O autorze

Poznaniak mieszkający w Warszawie. Sędzia tenisowy, model, działacz społeczny. Wyróżniony na gali Poznański Wolontariusz Roku 2022.